12 AUG 2021, 7pm - Kirche St.
Stephan Leuk
NETWORKING PENDULUM / PLAYING WITH MORTON
![]()
PROGRAMM
Simone
Conforti UMS 'n
JIP/Morton Feldman
PROGRAMMNOTIZEN Networking
Pendulum
Networking
Pendulum, è una rivisitazione del celebre
brano Pendulum Music di Steve Reich e si basa
sulla reinterpretazione del concetto di generatore
sonoro che il paradigma microfono-altoparlante
rappresenta. Nel tentativo di leggere
l'azione sonica generata dalla performance
attraverso lo sguardo del nuovo millennio,
Networking Pendulum, come già titolo stesso
evidenzia, prende forma estendendo le proprietà
della catena elettroacustica
microfono-altoparlante inserendo nel meccanismo
anche un computer, che svolge: sia funzione di
analisi della locale catena elettroacustica, che
funzione di trasmissione di dati all'interno di
una rete a cui tutti i performers sono connessi.
L'idea si lega in vari modi al nostro
quotidiano, da un lato il fatto che siamo sempre
connessi e che quindi i nostri dati sono in
costante condivisione, dall'altro il fatto che
ogni dato che riceviamo condiziona ed influenza
il modello interpretativo con il quale accediamo
alle informazioni. Partendo da questi
concetti, in Networking Pendulum, ogni sistema
elettroacustico si trasforma in un agente che è in
grado di modellare gli altri agenti connessi in
funzione dei dati che il suo sistema genera, ed è
a sua volta trasformato dall interconnessione
costante con gli altri agenti. Gli
agenti, influenzandosi vicendevolmente,
generano una sorta di feedback infinito di dati
che creano una texture musicale che si forma
dal complesso trasferimento d'informazioni tra di
essi al fine di creare un risultato sonoro
costantemente mutevole e cangiante. (Simone
Conforti)
Playing
with Morton Playing
with Morton arrangiert
Morton Feldmans emblematisches Opus "Three
Voices" für die Besetzung von UMS ´n JIP. Feldman
konzipierte das Werk für drei Sopran-Sängerinnen
oder einen Sopran mit Tonband: UMS ´n JIP wagen
einen Schritt weiter mit einer (und wohl der
ersten) Transposition für Männerstimme,
Bassblockflöte und wahlweise vokales/intrumentales
Tonband. Die Stimme dialogisiert nun nicht mehr
mit den beiden Lautsprechern, welche für Feldmans
verstorbene Freunde Phil Guston und Frank O'Hara
stehen; in ihrer Version rücken UMS `n JIP Feldman
in ihre Mitte und spielen mit ihm - "Playing with
Morton" eben. „Ich bin kein Uhrmacher. Ich bin
an Zeit in
ihrem unstrukturierten Zustand interessiert.“ "I'm not a
watchmaker. I'm interested in time in its
unstructured state." (Morton Feldman). Playing
with Morton arranges
Morton Feldman's emblematic composition "Three
Voices" for the instrumentation of UMS 'n JIP. "Time
- Few knew how to use it like Feldman: in just
under 75 minutes, tiny sung gestures in "Three
Voices" turn into a whole eleven words. Feldman
gave the sounds themselves time to develop their
meaning, to show character. "Three Voices"
illuminates where sounds evolve, what states
their connection with time yields." (T. Meyer) Feldman
originally conceived the work for three soprano
singers or one soprano with tape: UMS 'n JIP
venture a step further with a (and arguably the
first) transposition for male voice, bass
recorder and tape. The voice no longer dialogues
with the two speakers, which stand for Feldman's
deceased friends Phil Guston and Frank O'Hara;
in their version UMS 'n JIP move Feldman into
their midst and play with him - "Playing with
Morton". Since 2007, UMS 'n JIP
have performed over 300 commissioned works
and 1200 concerts in over 40 countries,
performing individual works over 100 times,
almost unprecedented for new music
worldwide, true to their credo: smallsized,
refined, on par with the best of their time,
sustainable. Parallel to their work as
performers, they also pursue a career as
composers, winning more than 20
international awards as such. With their
program pool "Avantgarde Arranged" they
rearrange reference works by contemporary
composers, reflecting the repertoire they
have generated over the years. UMS 'n JIP's
repertoire consists almost exclusively of
commissioned works. Since their
instrumentation is unique, they cannot draw
on existing historical repertoire or
repertoire commissioned or created in
another context, as a string quartet can.
With the arrangements of the selected
pieces, they integrate works that are
relevant to them into their work and create
an exciting alternative view to the
abundance of these very works that were
created in their own commission. WIND (to Morton Feldman by Frank O'Hara)
Playing with Morton UMS 'n JIP, rec/voc/elec Networking
Pendulum
Samuele Parisi Matteo Ricci
Taylan Sakin
Simone
Conforti (Leitung)
![]() ![]() BIOGRAPHIEN
Frank O'Hara. Phil Guston. Joan La Barbara. Steve Reich.
ACROE, Grenoble, France
Grenoble INP, Grenoble, France Cardiff School of Art and Design, Cardiff, Royaume-Uni ZKM, Karlsruhe, Allemagne MisoMusicPortugal, Lisbonne, Portugal Ionian University, Corfou, Grèce Aalborg University, Copenhague, Danemark The Royal College of Music in Stockholm, Stockholm, Royaume-Uni iMAL, Bruxelles, Belgique OpenUp Music, Bristol, Royaume Uni Ljudmila, Ljubjana, Slovenie SMAC de Romans, Romans-sur-Isère, France Cuneo Conservatorio, Cuneo, Italie University of Manchester, Manchester, Royaume-Uni Stanford University, Stanford, Etats Unis McGill University, Montréal, Canada UFMG, Belo Horizonte, Brésil https://www.eastndc.eu/ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
|