10 AUG 2020, 8.30pm - Schloss Leuk
UMS 'n JIP - SANCHO
PROGRAMM
SANCHO
electropop opera
based on the novel El Ingenioso Hidalgo Don
Quijote de la Mancha (1605)
by Miguel de Cervantes and texts by Franz Kafka
Spanish with German subtitles
MITWIRKENDE
Text: Miguel de Cervantes
Libretto nach einer Idee von Javier Walpen
Musik: UMS ´n JIP, Shintaro Imai
Regie: Wolfgang Beuschel
Sancho, Herzog, Gandalin, Arbeiter, Schneider,
Merlin, Sprecher: JIP
Teresa Panza: UMS
LIBRETTO
Spanisch/Deutsch/Englisch
DON QUIXOTE ALS KOPFKINO. Kafkas Kurzprosa 'Die
Wahrheit über Sancho Pansa' ist einer der
Schlüssel dieses Musiktheaterabends: eine
ironische Umdeutung der beiden Hauptpersonen aus
dem bekannten Roman Don Quixote von Miguel de
Cervantes aus dem Jahr 1605/1615: Geht es nach
Kafka, so gelingt es Sancho Pansa, mit Hilfe von
Ritterromanen seinen eigenen Teufel - er gibt
ihm den Namen Don Quixote - von sich abzulenken
und ihn die verrücktesten Taten aufführen zu
lassen, die aber niemandem schaden. Sancho Pansa
folgt ihm dabei gleichmütig auf seinen Zügen und
hat dabei bis zum Ende große Unterhaltung.
Sancho Pansa wird somit zum Spiritus rector der
Geschichte, der in UMS ́n JIP ́s Musiktheater,
allseits begleitet von einer wortkargen Teresa
Pansa, nun im Wohnzimmer (inter-)agiert. BESCHEIDENHEIT
ALS TUGEND. Die Faszination für Sancho liegt
auch in seiner Menschlichkeit - und in seinen
sich entwickelnden Antworten auf die Fragen
zwischen Sein und Haben. Indem er zwar der
Versuchung, Statthalter zu werden, nachgibt und
dafür auch seine Familie verlässt, später aber
zugunsten eines bescheidenen Lebens wieder
abdankt und zurückkehrt, mit etwas Geld, das
durch seinen „Fleiß und ohne jemandes Schaden
(!) erworben“ legt er auch ein Statement ab, das
Begriffen wie unbedingter Wirtschafts- und
Wohlstandssteigerung schlicht Genügsamkeit
entgegensetzt: notabene zugunsten einer
seelischen Ausgeglichenheit, persönlichen
Freiheit und Unabhängigkeit. Mit
ihren electropop operas ONE, TWO, THREE, FOUR,
FIVE, EINER, zahlreichen halbszenischen und
performativen Auftragsarbeiten sowie den
Musiktheatern in Zusammenarbeit mit dem Centro
de Experimentaction del Teatro Colon CETC in
Buenos Aires können UMS ́n JIP seit 2007 auf
eine jahrelange Musiktheatererfahrung
zurückblicken. Ihre bisherigen Arbeiten spielen,
nicht ohne Ironie, mit den meisten Ästhetiken
zwischen Experimentalmusik und Electropop. Mit
SANCHO nehmen sie sich erstmals einer
klassischen literarischen Vorlage an. Mit dem
schweizstämmigen argentinischen Librettisten
Javier Walpen, mit welchem sie am FNOBA 2018
bereits ́La Noche de la Bestia ́, ein
partizipatives Musiktheater mit Kindern aus den
Slums von Buenos Aires, realisiert haben,
destillieren sie ein Dutzend Szenen aus dem Don
Quixote-Roman und legen den Fokus auf dessen
Gefährten Sancho Pansa. Textgrundlage ist
ausschliesslich das spanische Original. Auf der
Bühne agieren UMS ́n JIP als Sänger,
Schauspieler, Instrumentalisten und
Tonregisseure. Die Regie übernimmt UMS ́n JIP ́s
Hausregisseur Wolfgang Beuschel.
Sancho Panza is a fictional character in the
novel Don
Quixote written by Spanish author Don Miguel
de Cervantes Saavedra in
1605. Sancho acts as squire to
Don Quixote and provides comments throughout the
novel, known as sanchismos, that are a
combination of broad humour, ironic Spanish
proverbs, and
earthy wit. "Panza" in Spanish means "belly"
(cf. English "paunch," Italian "pancia", several
Italian dialects "panza", Portuguese "pança",
French "panse"). Before a fit of madness
turned Alonso
Quijano into Don Quixote, Sancho Panza was
indeed his servant. When the novel begins,
Sancho has been married for a long time to a
woman named Teresa Cascajo and has a daughter,
María Sancha (also named Marisancha, Marica,
María, Sancha, and Sanchica), who is said to be
old enough to be married. Sancho's wife is
described more or less as a feminine version of
Sancho, both in looks and behaviour. When Don
Quixote proposes Sancho to be his squire,
neither he nor his family strongly oppose it.
Sancho is illiterate and proud of it but by
influence of his new master, he develops
considerable knowledge about some books. Sancho
instead provides the earthly wisdom of Spanish
proverbs, surprising his master. During the
travels with Don Quixote, he keeps contact with
his wife by dictating letters addressed to her.
Sancho Panza offers interpolated narrative voice
throughout the tale, a literary convention
invented by Cervantes. Sancho Panza is precursor
to "the sidekick," and is
symbolic of practicality over idealism. Sancho
is the everyman, who, though
not sharing his master's delusional
"enchantment" until late in the novel, remains
his ever-faithful companion realist, and
functions as the clever sidekick. Salvador de Madariaga detected
that, as the book progresses, there is a
"Quixotization" of Sancho and a "Sanchification"
of Don Quixote, so much that, when the knight
recovers sanity on his deathbed, it is Sancho
who tries to convince him to become pastoral shepherds. In the
novel, Don Quixote comments on the historical
state and condition of Aragón and Castilla, which are
vying for power in Europe. Sancho Panza
represents, among other things, the
quintessentially Spanish brand of skepticism of
the period. Sancho obediently follows his
master, despite being sometimes puzzled by
Quixote's actions. Riding a donkey, he helps
Quixote get out of various conflicts while
looking forward to rewards of aventura that
Quixote tells him of. Cervantes variously
names Sancho in the first book Sancho Zancas
(legs); however, in the second book, he
standardizes Sancho's name in reply to the "false" Avellaneda
Quixote sequel. At one point, Sancho
alludes to the "false" Avellaneda book by
addressing his wife (standardized as Teresa
Panza) using the wrong name. The Sancho name
does not change, but he calls his wife various
names throughout the first part of the volume,
and her 'true' name is not revealed until almost
the end of that portion of the novel. Don
Quixote promises Sancho the governance of an
ínsula, or island.
However, Sancho has never heard of this word
before and does not know its meaning. Sancho has
long been expecting some vague but concrete
reward for this adventure and believes the word
to signify the prize that will make the trouble
he has been enduring worthwhile. The two later
encounter a duke and duchess who pretend to make
Sancho governor of a fictional fief, la
ínsula Barataria (roughly "Isle Come-cheaply";
see Cockaigne).
He eagerly accepts and leaves his master. In a
letter, Don Quixote gives Sancho provincial
advice on governorship gleaned from the romances
he has read, thought to have been inspired by
the Diálogo de Mercurio y
Carón attributed to Alfonso
de Valdés. Quixote's simplistic and
romantic understanding of government may have
been the author using the allegorical ínsula
to satirize the lack of practical learning on
the part of philosopher-doctors' placed in
positions of power. The Duke's servants are
instructed to play several pranks upon Sancho.
Surprisingly, Sancho is able to rule justly
(mostly), applying common (if occasionally
inconsistent) sense and practical wisdom in
spite of, or because of simplistic advice that
Don Quixote has read about. As Sancho is abused
in these staged parodies,
he learns how difficult it is to rule and
"resigns" to rejoin Don Quixote and continue the
adventure. Sancho
encounters Ricote ("fat cat"), his former Morisco neighbor, who
has buried a small fortune. Ricote, like all
Moriscos, was expelled from Spain and has
returned in disguise to retrieve the treasure he
left behind. He asks Sancho for his help.
Sancho, while sympathetic, refuses to betray his
king. When Don
Quixote takes to his deathbed, Sancho tries to
cheer him. Sancho idealistically proposes they
become pastoral shepherds and
thus becomes 'Quixotized'.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sancho_Panza
UMS 'n JIP
(Ulrike Mayer-Spohn und Javier Hagen) ist ein
Schweizer Duo für Neue Musik. Mit über
1000 Auftritten seit 2007 gehört UMS 'n JIP zu den
weltweit aktivsten Ensembles für
Neue Musik. Charakteristisch sind ihnen
Multi- und Interdisziplinarität sowie ein
international verzweigtes Netzwerk von
Komponisten, Regisseuren, bildenden Künstlern,
Autoren, Programmierern und Forschern,
mit welchen sie regelmäßig zusammenarbeiten. Sie
treten konzertant, szenisch,
performativ, installativ und multimedial auf
und arbeiten ästhetisch an der Schnittstelle
zwischen europäischer und außereuropäischer
Musik und zwischen musikalischer Avantgarde
und Pop. Ulrike Mayer-Spohn (UMS) und Javier Hagen
(JIP) haben beide klassische Musik (Dorothea
Winter und Mike
Svoboda resp. Roland Hermann und Nicolai
Gedda), Komposition (Eric Oña, Wolfgang
Rihm, Heiner Goebbels) sowie Audiodesign
(Studio für Elektronische Musik Basel) in
Holland (Den Haag), Deutschland (Karlsruhe),
Italien (Ferrara) und der Schweiz (Basel,
Zürich) studiert. Solistisch wie als Duo sind
sie in den meisten Ländern Europas, den USA,
in Australien, Russland und
Fernost aufgetreten, wo sie insgesamt
über 200 Werke in Zusammenarbeit
mit Komponisten wie Péter
Eötvös, Aribert Reimann, Mauricio Kagel,
Huang Ruo, Guo Wenjing, Stefano Gervasoni,
Xavier Dayer, Vladimir Gorlinsky (ur-)aufgeführt
und für internationale Rundfunk- und
Fernsehanstalten aufgezeichnet haben.
Ihre eigenen Kompositionen, darunter
Ensemble-, Orchester-, Chor- und szenische
Werke mit und ohne Elektronik, gewannen
Preise an den Weimarer Frühjahrstagen
für Zeitgenössische Musik (2017), am
Internationalen Musikfestival in Savona
(2017), am London Ear Festival (2016),
am Musikfestival Bern (2011), bei
Culturescapes (2010), in Treviso (2011), am
Music Village Mount Pelion (2011) und wurden
von den Ensembles l'Arsenale, Neue Vocalsolisten Stuttgart, Uroboros
Ensemble, Ensemble Proton
Bern, Basler Madrigalisten, Putni,
dissonArt Ensemble, Taller Sonoro, Ensemble Nuove
Musiche, Ensemble Via Nova, Ensemble Phoenix,
Männerstimmen Basel, Amar Quartett
unter der Leitung von Beat Furrer, Tsung Yeh,
Mark Foster, Jürg Henneberger, Oliver
Rudin, Titus Engel und Filippo Perocco
gespielt. Ferner ist JIP der aktuelle Präsident
der Schweizerischen Gesellschaft für Neue
Musik, Intendant des Festivals für Neue Musik
Forum Wallis, waltet im akademischen Rat
der Akademie für Zeitgenössische Oper des Teatro
Colón in Buenos Aires und nimmt Einsitz
in die UNESCO-ICH-Kommission (Intangible
Cultural Heritage) des Kantons Wallis in der
Schweiz. http://umsnjip.ch/
programmblatt-2019-sancho
1954 in Nürnberg geboren, studierte Wolfgang
Beuschel an der Staatlichen
Hochschule für Musik Heidelberg-Mannheim
Schulmusik und an der Universität
Heidelberg Germanistik. Seine Karriere als
Schauspieler begann 1985 am Stadttheater
Pforzheim. Nach Engagements in Aachen,
Basel, Konstanz, Luzern, an der Oper in
Zürich und dem Deutschen Schauspielhaus
in Hamburg arbeitet er als Rezitator,
Schauspieler, Regisseur und Coach. Er ist
Leiter des schweizweit einzigen
Weiterbildgungsprojektes für
Kulturschaffende in Zürich, Regisseur in
Résidence des Atelier Vocaloe d'Alsace
mit Sitz in Colmar und er unterrichtet
Auftrittskompetenz an der ZHAW in
Winterthur am Institut für angewandte
Medienwissenschaft. Wolfgang Beuschels
Interesse gilt "Wort und Ton"- Programmen.
Als Rezitator ist er in den letzten Jahren
an Liederabenden mit Ulrike Andersen, Ruth
Ziesak, Regina Jakobi, Hanno
Müller-Bachmann, Martin Bruss, Christian
Hilz und den Pianisten Katja Bouscarrut,
Peter Bordfeldt, Ulrich Eisenlohr, Dorian
Keilhack, Simone Keller, Walter Prossnitz
und dem Orchester des Norddeutschen
Rundfunks, dem Orchester der
Staatsoperette Dresden, dem
Philharmonischen Orchester Heidelberg und
dem Orchester der Zürcher Oper. Beuschel
entwickelt allein und im Team mit Simone
Keller und Philip Bartels Programme zu
Franz Schubert, Felix und Fanny
Mendelssohn, Ludwig Uhland, Heinrich von
Kleist, Paul Heyse, Mary Shelly, Ludwig
Tieck und Michael Bulgakov. Als
Schauspieler spielte er in Klettes
Aachener Shakespearezyklus den Polonius im
"Hamlet" und den Ringer Charles in "Wie es
euch gefällt", bei Markus Bothe den Puk
im „Sommernachtstraum", bei Swetlana
Schönfeld den Shlomo Herzl in "Mein
Kampf“. In Zürich war er in den 90er
Jahen Albrecht Hirches Woyzeck. Ausserdem
hat er den Amadeus von Peter Schaffer,
Ella von Achternbusch und den Kontrabas
von Patrick Süsskind gespielt. Am
Opernhaus Zürich spielte er den
Komponisten Franz Schubert in Claus Guths
Fierrabras Inszenierung und in Hamburg am
Schauspielhaus Basta in Tintenherz von
Cornelia Funke. Bei EMI Classics ist
Wolfgang Beuschel auf DVD als Schubert in
Schuberts Fierrabras zu sehen (Regie:
Claus Guth, Opernhaus Zürich, 2002). http://wolfgangbeuschel.ch.
Shintaro Imai (1974) was born in
Nagano, Japan. He studied composition and
computer music with Takayuki Rai, Erik
Oña and Cort Lippe at Sonology Department
of Kunitachi College of Music. After
completing his post graduate study in
Tokyo, he was invited to attend the Course
of Composition and Computer Music at Ircam
(Paris) where he studied composition with
Philippe Hurel. Between 2002 and 2003 he
was the recipient of a grant from the
Japanese Agency for Cultural Affairs, and
worked as a guest composer at ZKM
Institute for Music and Acoustics in
Karlsruhe, Germany. In 2004, he was
artist-in-residence at the DAAD Berlin,
and worked as a guest composer at the
Electronic Music Studio TU Berlin. Since
2008, he has several times directed music
of the Bauhaus Stage Projects and worked
with Torsten Blume at Bauhaus Dessau
Foundation. In 2012, he was a tutor at the
Darmstadt Summer Courses for New Music. As
well as composing purely instrumental
pieces, he has developed a real-time
algorithmic sound-generating system by
means of extended granular sampling
techniques, which he called “Sound
Creature”. His music is related to the
organization of microscopic movements of
noise inherent in any given natural sound.
He was awarded a “Residence Prize” at the
26th International Electroacoustic Music
Competition of Bourges in 1999, and
invited to be composer-in-residence at the
Swiss Center for Computer Music in Zurich
in December 2000. His awards include the
First Prize and “Special Prize for Young
Composer” at MUSICA NOVA 2000
International Electroacoustic Music
Competition in the Czech Republic,
“EARPLAY Composers Prize” at EARPLAY 2001
Composers Competition in USA, the First
Prize at ZKM International Competition for
Electroacoustic Music »Short Cuts: Beauty«
in Germany, the Special Prize at Yvar
Mikhashoff Pianist/Composer Commissioning
Project (with pianist Heather O’Donnell),
and a working grant at the Künstlerhaus
Lukas in Ahrenshoop, Germany. His works
have also been selected and performed at
numerous international festivals and
conferences including International
Computer Music Conference 1999 in Beijing
and ISCM World Music Days 2002 in
Hong-Kong. He is an Assistant Professor at
Sonology Department of Kunitachi College
of Music. http://www.shintaroimai.com/
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