10 AUG 2020, 8.30pm - Schloss Leuk

UMS 'n JIP - SANCHO

 

 


PROGRAMM


SANCHO
electropop opera
based on the novel El Ingenioso Hidalgo Don Quijote de la Mancha (1605)
by Miguel de Cervantes and texts by Franz Kafka
Spanish with German subtitles



MITWIRKENDE

Text: Miguel de Cervantes
Libretto nach einer Idee von Javier Walpen
Musik: UMS ´n JIP, Shintaro Imai
Regie: Wolfgang Beuschel
Sancho, Herzog, Gandalin, Arbeiter, Schneider, Merlin, Sprecher: JIP
Teresa Panza: UMS


LIBRETTO

Spanisch/Deutsch/Englisch



DON QUIXOTE ALS KOPFKINO. Kafkas Kurzprosa 'Die Wahrheit über Sancho Pansa' ist einer der Schlüssel dieses Musiktheaterabends: eine ironische Umdeutung der beiden Hauptpersonen aus dem bekannten Roman Don Quixote von Miguel de Cervantes aus dem Jahr 1605/1615: Geht es nach Kafka, so gelingt es Sancho Pansa, mit Hilfe von Ritterromanen seinen eigenen Teufel - er gibt ihm den Namen Don Quixote - von sich abzulenken und ihn die verrücktesten Taten aufführen zu lassen, die aber niemandem schaden. Sancho Pansa folgt ihm dabei gleichmütig auf seinen Zügen und hat dabei bis zum Ende große Unterhaltung. Sancho Pansa wird somit zum Spiritus rector der Geschichte, der in UMS ́n JIP ́s Musiktheater, allseits begleitet von einer wortkargen Teresa Pansa, nun im Wohnzimmer (inter-)agiert. 
BESCHEIDENHEIT ALS TUGEND. Die Faszination für Sancho liegt auch in seiner Menschlichkeit - und in seinen sich entwickelnden Antworten auf die Fragen zwischen Sein und Haben. Indem er zwar der Versuchung, Statthalter zu werden, nachgibt und dafür auch seine Familie verlässt, später aber zugunsten eines bescheidenen Lebens wieder abdankt und zurückkehrt, mit etwas Geld, das durch seinen „Fleiß und ohne jemandes Schaden (!) erworben“ legt er auch ein Statement ab, das Begriffen wie unbedingter Wirtschafts- und Wohlstandssteigerung schlicht Genügsamkeit entgegensetzt: notabene zugunsten einer seelischen Ausgeglichenheit, persönlichen Freiheit und Unabhängigkeit. Mit ihren electropop operas ONE, TWO, THREE, FOUR, FIVE, EINER, zahlreichen halbszenischen und performativen Auftragsarbeiten sowie den Musiktheatern in Zusammenarbeit mit dem Centro de Experimentaction del Teatro Colon CETC in Buenos Aires können UMS ́n JIP seit 2007 auf eine jahrelange Musiktheatererfahrung zurückblicken. Ihre bisherigen Arbeiten spielen, nicht ohne Ironie, mit den meisten Ästhetiken zwischen Experimentalmusik und Electropop. Mit SANCHO nehmen sie sich erstmals einer klassischen literarischen Vorlage an. Mit dem schweizstämmigen argentinischen Librettisten Javier Walpen, mit welchem sie am FNOBA 2018 bereits ́La Noche de la Bestia ́, ein partizipatives Musiktheater mit Kindern aus den Slums von Buenos Aires, realisiert haben, destillieren sie ein Dutzend Szenen aus dem Don Quixote-Roman und legen den Fokus auf dessen Gefährten Sancho Pansa. Textgrundlage ist ausschliesslich das spanische Original. Auf der Bühne agieren UMS ́n JIP als Sänger, Schauspieler, Instrumentalisten und Tonregisseure. Die Regie übernimmt UMS ́n JIP ́s Hausregisseur Wolfgang Beuschel.


Sancho Panza is a fictional character 
in the novel Don Quixote written by Spanish author Don Miguel de Cervantes Saavedra in 1605. Sancho acts as squire to Don Quixote and provides comments throughout the novel, known as sanchismos, that are a combination of broad humour, ironic Spanish proverbs, and earthy wit. "Panza" in Spanish means "belly" (cf. English "paunch," Italian "pancia", several Italian dialects "panza", Portuguese "pança", French "panse"). Before a fit of madness turned Alonso Quijano into Don Quixote, Sancho Panza was indeed his servant. When the novel begins, Sancho has been married for a long time to a woman named Teresa Cascajo and has a daughter, María Sancha (also named Marisancha, Marica, María, Sancha, and Sanchica), who is said to be old enough to be married. Sancho's wife is described more or less as a feminine version of Sancho, both in looks and behaviour. When Don Quixote proposes Sancho to be his squire, neither he nor his family strongly oppose it. Sancho is illiterate and proud of it but by influence of his new master, he develops considerable knowledge about some books. Sancho instead provides the earthly wisdom of Spanish proverbs, surprising his master. During the travels with Don Quixote, he keeps contact with his wife by dictating letters addressed to her. Sancho Panza offers interpolated narrative voice throughout the tale, a literary convention invented by Cervantes. Sancho Panza is precursor to "the sidekick," and is symbolic of practicality over idealism. Sancho is the everyman, who, though not sharing his master's delusional "enchantment" until late in the novel, remains his ever-faithful companion realist, and functions as the clever sidekick. Salvador de Madariaga detected that, as the book progresses, there is a "Quixotization" of Sancho and a "Sanchification" of Don Quixote, so much that, when the knight recovers sanity on his deathbed, it is Sancho who tries to convince him to become pastoral shepherds. In the novel, Don Quixote comments on the historical state and condition of Aragón and Castilla, which are vying for power in Europe. Sancho Panza represents, among other things, the quintessentially Spanish brand of skepticism of the period. Sancho obediently follows his master, despite being sometimes puzzled by Quixote's actions. Riding a donkey, he helps Quixote get out of various conflicts while looking forward to rewards of aventura that Quixote tells him of
. Cervantes variously names Sancho in the first book Sancho Zancas (legs); however, in the second book, he standardizes Sancho's name in reply to the "false" Avellaneda Quixote sequel. At one point, Sancho alludes to the "false" Avellaneda book by addressing his wife (standardized as Teresa Panza) using the wrong name. The Sancho name does not change, but he calls his wife various names throughout the first part of the volume, and her 'true' name is not revealed until almost the end of that portion of the novel. Don Quixote promises Sancho the governance of an ínsula, or island. However, Sancho has never heard of this word before and does not know its meaning. Sancho has long been expecting some vague but concrete reward for this adventure and believes the word to signify the prize that will make the trouble he has been enduring worthwhile. The two later encounter a duke and duchess who pretend to make Sancho governor of a fictional fief, la ínsula Barataria (roughly "Isle Come-cheaply"; see Cockaigne). He eagerly accepts and leaves his master. In a letter, Don Quixote gives Sancho provincial advice on governorship gleaned from the romances he has read, thought to have been inspired by the Diálogo de Mercurio y Carón attributed to Alfonso de Valdés. Quixote's simplistic and romantic understanding of government may have been the author using the allegorical ínsula to satirize the lack of practical learning on the part of philosopher-doctors' placed in positions of power. The Duke's servants are instructed to play several pranks upon Sancho. Surprisingly, Sancho is able to rule justly (mostly), applying common (if occasionally inconsistent) sense and practical wisdom in spite of, or because of simplistic advice that Don Quixote has read about. As Sancho is abused in these staged parodies, he learns how difficult it is to rule and "resigns" to rejoin Don Quixote and continue the adventure. Sancho encounters Ricote ("fat cat"), his former Morisco neighbor, who has buried a small fortune. Ricote, like all Moriscos, was expelled from Spain and has returned in disguise to retrieve the treasure he left behind. He asks Sancho for his help. Sancho, while sympathetic, refuses to betray his king. When Don Quixote takes to his deathbed, Sancho tries to cheer him. Sancho idealistically proposes they become pastoral shepherds and thus becomes 'Quixotized'. https://en.wikipedia.org/wiki/Sancho_Panza


UMS 'n JIP
(Ulrike Mayer-Spohn und Javier Hagen) ist ein Schweizer Duo für Neue Musik. Mit über 1000 Auftritten seit 2007 gehört UMS 'n JIP zu den weltweit aktivsten Ensembles für Neue Musik. Charakteristisch sind ihnen Multi- und Interdisziplinarität sowie ein international verzweigtes Netzwerk von Komponisten, Regisseuren, bildenden Künstlern, Autoren, Programmierern und Forschern, mit welchen sie regelmäßig zusammenarbeiten. Sie treten konzertant, szenisch, performativ, installativ und multimedial auf und arbeiten ästhetisch an der Schnittstelle zwischen europäischer und außereuropäischer Musik und zwischen musikalischer Avantgarde und Pop. Ulrike Mayer-Spohn (UMS) und Javier Hagen (JIP) haben beide klassische Musik (Dorothea Winter und Mike Svoboda resp. Roland Hermann und Nicolai Gedda), Komposition (Eric Oña, Wolfgang Rihm, Heiner Goebbels) sowie Audiodesign (Studio für Elektronische Musik Basel) in Holland (Den Haag), Deutschland (Karlsruhe), Italien (Ferrara) und der Schweiz (Basel, Zürich) studiert. Solistisch wie als Duo sind sie in den meisten Ländern Europas, den USA, in Australien, Russland und Fernost aufgetreten, wo sie insgesamt über 200 Werke in Zusammenarbeit mit Komponisten wie Péter Eötvös, Aribert Reimann, Mauricio Kagel, Huang Ruo, Guo Wenjing, Stefano Gervasoni, Xavier Dayer, Vladimir Gorlinsky (ur-)aufgeführt und für internationale Rundfunk- und Fernsehanstalten aufgezeichnet haben. Ihre eigenen Kompositionen, darunter Ensemble-, Orchester-, Chor- und szenische Werke mit und ohne Elektronik, gewannen Preise an den Weimarer Frühjahrstagen für Zeitgenössische Musik (2017), am Internationalen Musikfestival in Savona (2017), am London Ear Festival (2016), am Musikfestival Bern (2011), bei Culturescapes (2010), in Treviso (2011), am Music Village Mount Pelion (2011) und wurden von den Ensembles l'Arsenale, Neue Vocalsolisten Stuttgart, Uroboros Ensemble, Ensemble Proton Bern, Basler Madrigalisten, Putni, dissonArt Ensemble, Taller Sonoro, Ensemble Nuove Musiche, Ensemble Via Nova, Ensemble Phoenix, Männerstimmen Basel, Amar Quartett
unter der Leitung von Beat Furrer, Tsung Yeh, Mark Foster, Jürg Henneberger, Oliver Rudin, Titus Engel und Filippo Perocco gespielt. Ferner ist JIP der aktuelle Präsident der Schweizerischen Gesellschaft für Neue Musik, Intendant des Festivals für Neue Musik Forum Wallis, waltet im akademischen Rat der Akademie für Zeitgenössische Oper des Teatro Colón in Buenos Aires und nimmt Einsitz in die UNESCO-ICH-Kommission (Intangible Cultural Heritage) des Kantons Wallis in der Schweiz.
http://umsnjip.ch/

programmblatt-2019-sancho


1954 in Nürnberg geboren, studierte Wolfgang Beuschel an der Staatlichen Hochschule für Musik Heidelberg-Mannheim Schulmusik und an der Universität Heidelberg Germanistik. Seine Karriere als Schauspieler begann 1985 am Stadttheater Pforzheim. Nach Engagements in Aachen, Basel, Konstanz, Luzern, an der Oper in Zürich und dem Deutschen Schauspielhaus in Hamburg arbeitet er als Rezitator, Schauspieler, Regisseur und Coach. Er ist Leiter des schweizweit einzigen Weiterbildgungsprojektes für Kulturschaffende in Zürich, Regisseur in Résidence des Atelier Vocaloe d'Alsace mit Sitz in Colmar und er unterrichtet Auftrittskompetenz an der ZHAW in Winterthur am Institut für angewandte Medienwissenschaft. Wolfgang Beuschels Interesse gilt "Wort und Ton"- Programmen. Als Rezitator ist er in den letzten Jahren an Liederabenden mit Ulrike Andersen, Ruth Ziesak, Regina Jakobi, Hanno Müller-Bachmann, Martin Bruss, Christian Hilz und den Pianisten Katja Bouscarrut, Peter Bordfeldt, Ulrich Eisenlohr, Dorian Keilhack, Simone Keller, Walter Prossnitz und dem Orchester des Norddeutschen Rundfunks, dem Orchester der Staatsoperette Dresden, dem Philharmonischen Orchester Heidelberg und dem Orchester der Zürcher Oper. Beuschel entwickelt allein und im Team mit Simone Keller und Philip Bartels Programme zu Franz Schubert, Felix und Fanny Mendelssohn, Ludwig Uhland, Heinrich von Kleist, Paul Heyse, Mary Shelly, Ludwig Tieck und Michael Bulgakov. Als Schauspieler spielte er in Klettes Aachener Shakespearezyklus den Polonius im "Hamlet" und den Ringer Charles in "Wie es euch gefällt", bei Markus Bothe den Puk im „Sommernachtstraum", bei Swetlana Schönfeld den Shlomo Herzl in "Mein Kampf“. In Zürich war er in den 90er Jahen Albrecht Hirches Woyzeck. Ausserdem hat er den Amadeus von Peter Schaffer, Ella von Achternbusch und den Kontrabas von Patrick Süsskind gespielt. Am Opernhaus Zürich spielte er den Komponisten Franz Schubert in Claus Guths Fierrabras Inszenierung und in Hamburg am Schauspielhaus Basta in Tintenherz von Cornelia Funke. Bei EMI Classics ist Wolfgang Beuschel auf DVD als Schubert in Schuberts Fierrabras zu sehen (Regie: Claus Guth, Opernhaus Zürich, 2002). http://wolfgangbeuschel.ch.


Shintaro Imai
(1974) was born in Nagano, Japan. He studied composition and computer music with Takayuki Rai, Erik Oña and Cort Lippe at Sonology Department of Kunitachi College of Music. After completing his post graduate study in Tokyo, he was invited to attend the Course of Composition and Computer Music at Ircam (Paris) where he studied composition with Philippe Hurel. Between 2002 and 2003 he was the recipient of a grant from the Japanese Agency for Cultural Affairs, and worked as a guest composer at ZKM Institute for Music and Acoustics in Karlsruhe, Germany. In 2004, he was artist-in-residence at the DAAD Berlin, and worked as a guest composer at the Electronic Music Studio TU Berlin. Since 2008, he has several times directed music of the Bauhaus Stage Projects and worked with Torsten Blume at Bauhaus Dessau Foundation. In 2012, he was a tutor at the Darmstadt Summer Courses for New Music. As well as composing purely instrumental pieces, he has developed a real-time algorithmic sound-generating system by means of extended granular sampling techniques, which he called “Sound Creature”. His music is related to the organization of microscopic movements of noise inherent in any given natural sound. He was awarded a “Residence Prize” at the 26th International Electroacoustic Music Competition of Bourges in 1999, and invited to be composer-in-residence at the Swiss Center for Computer Music in Zurich in December 2000. His awards include the First Prize and “Special Prize for Young Composer” at MUSICA NOVA 2000 International Electroacoustic Music Competition in the Czech Republic, “EARPLAY Composers Prize” at EARPLAY 2001 Composers Competition in USA, the First Prize at ZKM International Competition for Electroacoustic Music »Short Cuts: Beauty« in Germany, the Special Prize at Yvar Mikhashoff Pianist/Composer Commissioning Project (with pianist Heather O’Donnell), and a working grant at the Künstlerhaus Lukas in Ahrenshoop, Germany. His works have also been selected and performed at numerous international festivals and conferences including International Computer Music Conference 1999 in Beijing and ISCM World Music Days 2002 in Hong-Kong. He is an Assistant Professor at Sonology Department of Kunitachi College of Music. http://www.shintaroimai.com/